kritischer Moment


Gunnar Borbe
Atsushi Fukunaga
Thomas Fißler
Matthias Kanter
Andreas Kempe
Peter Klitta
Christoph Rodde
Andreas Sachsenmaier
Mike Strauch
Klaus Walter


The exhibition is closed.

Liebe Freunde der Galerie Arbeitsgemeinschaft,
Liebe Freunde der Galerie Radike | Kittelmann,

passend zum Jahreswechsel haben wir die Ausstellung »kritischer Moment« mit spannenden Arbeiten von Künstlern der Galerie und Gästen eröffnet.

Leider ist der kritische Moment schneller eingetreten als wir geahnt haben. Unsere Kooperationspartnerin Juliane Radike von der Galerie Radike | Kittelmann hat leider aus krankheitsbedingen Gründen die Galerieräume in Bad Doberan kurzfristig geschlossen.

Wir bedauern etwaige Umstände und nutzen die kommenden Weihnachtstage zur Besinnung und für neue Pläne.
Wir wünschen ein frohes Fest und ein gutes neues Jahr.

Bleiben Sie neugierig!

die Künstler der Galerie AG
Christoph Rodde, Schlüchte (Detail)
Filzstift auf Papier, 150 x 140 cm, 2016












… OVER THE SEA


Andreas Sachsenmaier


8th of September – 1st of October 2016

Opening
Friday, 7th of October, at 6:30 pm
Artist Talk
Thursday, 20th of October, 7 pm




We are happy to invite you to our exhibition »… over the sea«
with works from ANDREAS SACHSENMAIER.
Andreas Sachsenmaier, Seestück 4 (weiß), perforated paper, 70 x 100 cm, 2016



Opening Hours
Tuesday untill Friday 12 a.m. – 6 p.m.
Saturday 10 a.m. - 2 p.m.
and by appointment

A H N E N


Matthias Kanter


10th of September – 2nd of October 2016

Vernissage
Saturday, 10th of April, at 4 p.m.



We are happy to invite you to our exhibition AHNEN
with works from Matthias Kanter.
Schaukel, Acryl auf Leinwand, 2016





Öffnungszeiten
Dienstag bis Freitag 12 – 18 Uhr
Samstag 10 - 14 Uhr
telefonisch jederzeit nach Absprache

SOMMERFEST



Exhibition & Party & Participatory-Buffet
Music from clicksanderrors


on Friday, 30th of July, from 5 p.m.

23936 Friedrichshagen / Meckl.


Dorfstraße 1a

Liebe Freunde der Galerie AG,
wir feiern den Sommer, die Kunst und das Leben. Feiert ihr mit?
Über eine mitgebrachte Flasche Wein freuen wir uns sehr.
Eine Voranmeldung erleichtert die Planung.

Telefon: 038203 648416
Mail: mail@galerie-ag.de

Wir freuen uns über jeden Gast und natürlich stehen auch für alle Kurzentschlossenen Essen und Getränke bereit!

Es grüßen freundlich
Gunnar Borbe, Thomas Fißler, Matthias Kanter, Andreas Kempe, Peter Klitta, Christoph Rodde, Andreas Sachsenmaier, Mike Strauch und Juliane Radike.

L.O.O.P.


Mike Strauch


29th of April – 29st of May 2016 (extended until 2 of July)

Vernissage
Friday, 29th of April, at 6.30 p.m.










We are happy to invite you to our exhibition L.O.O.P.
with works from Mike Strauch.









Öffnungszeiten
Dienstag bis Samstag 11 – 18 Uhr
Sonntag 12 – 17 Uhr
telefonisch jederzeit nach Absprache

EL SUR


Matthias Kanter


18th of September – 21st of November 2015

Vernissage
Friday, 18th of September, at 6 p.m.

Montagsmidissage with artist talk
Monday, 19th of Oktober, at 6 p.m.










We are happy to invite you to our exhibition EL SUR
with works from Matthias Kanter
O.T. aus der Serie zu Madrid:
Fotos, unlimitierte Edition, Größe variabel
Acryl auf Leinwand, 60 x 40 cm, 2014












Opening hours by appointment

AMERCAN DREAM


Gunnar Borbe
Thomas Fißler
Christian Schönwälder
Mike Strauch


19th of June – 29th of August 2015

Opening
Friday, the 19th of June, at 6 p.m.

Midisage with artist talk
Friday, the 10th of July, at 6 p.m.









We are happy to invite you to our exhibition AMERICAN DREAM
with works from Gunnar Borbe, Christian Schönwälder, Mike
Strauch und Thomas Fißler.
Gunnar Borbe, o.T. (aus der Serie "Freizeit")
Diasec, 55 cm x 80 cm, Auflage 5, 2013









Opening Hours
Thu - Fri, 3 pm - 6 pm
Sat 11 am - 1 pm
and by appointment

WEITE


Peter Klitta


27th february – 24th may 2015

Opening
am Friday, the 27th of february, at 6 p.m.





Wir freuen uns, Sie in unserer Ausstellung
WEITE von Peter Klitta begrüßen zu dürfen.
Peter Kllitta, Ziegelinnensee, 70 x 50 cm
Öl auf Leinwand, 2013




Opening Hours
Thu - Fri, 3 pm - 6 pm
Sat 11 am - 1 pm
and by appointment

HOMMAGE


Oskar Manigk


5. December 2014 – 14. February 2015

Opening
am Friday, the 5th of December, at 6 p.m.

afterwards

EDITIONS – christmas party of the gallery artists







Wir freuen uns, Sie in unserer Ausstellung
HOMMAGE Oskar Manigk begrüßen zu dürfen.
Oskar Manigk, o.T., Acryl auf Papier
75 x 108,5 cm, 1990







Opening Hours
Thu - Fri, 3 pm - 6 pm
Sat 11 am - 1 pm
and by appointment

WALD BOIS


Gunnar Borbe
Thomas Fißler
Matthias Kanter
Peter Klitta
Christoph Rodde
Andreas Sachsenmaier
Christian Schönwalder
Mike Strauch
Andreas Kempe
29. August – 29. November 2014
exhibition extended

Opening
on the 29th of August, 2014 at 6 p.m.



Wir freuen uns, Sie in unserer Ausstellung WALD BOIS begrüßen zu dürfen.

Einladung zur Lesung anläßlich der aktuellen Ausstellung.

Der Schweriner / Hamburger / Woseriner Autor Christian Lorenz veröffentlichte vor Kurzem den anspruchsvollen Thriller [identität] bei Midnight@Ullstein. Er ist ein kundiger Freund der Natur, insbesondere des Waldes, der in [identität] eine große Rolle spielt. Nicht nur, weil eine Hauptperson Förster ist.

Aus den „waldigen“ Passagen liest Christian Lorenz am 7. November um 19.30 Uhr.
Detail (l):Andreas Kempe, Waldinneres #13, 61 x 92 cm Zeichnung, Monotypie auf Pigmentdruck, 2013
Detail (r):Andreas Sachsenmaier, Waldstück,
140 x 65 x 45 cm, Einkanal Soundinstallation, 2005
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Thu - Fri, 3 pm - 6 pm
Sat 11 am - 1 pm
and by appointment

A U F L Ö S U N G


Andreas Sachsenmaier


Vernissage
am Freitag, dem 7. März um 18 Uhr

Midisage und Künstlergespräch
am Freitag, dem 4. April um 18 Uhr
In his recent works the conceptual artist Andreas Sachsenmaier focuses on graphic media. He uses photographs which he alienates by dot-shaped perforations. Therefore the original object is perceived in its negative form thus opining various contextual approaches. If an object dissolves apparently right in front of the eyes of the beholder, he will try to grasp it not only in its visual appearance but he will also envision its conveyed contextual and metaphorical presence – as it is the case in the work „Neubaublock“ from the series Places.
In the series Leadership, the artist analyses meticulously the mechanisms of power. While the individual features of the single dictators dissolve by the perforation, their gestures and insignia of power remain. At the same time as one leader fades away in a historical sense their individual physiognomy vanishes, thus opening the perception towards the psychological components of their power: their seductive potential, their charisma and their horror, too, become apparent.
In analogy to the series Leadership, the artist examines in his series Cover the suggestive mechanisms of advertisements thus returning to a subject he tackled already in his video installations The Garden of Earthly Delights (today Staatliches Museum Schwerin) and L’Ultima Cena from 2004. By a sound installation he has reanimated protagonists of commercials who are interacting in a loop sequence. He has replaced the persons of Leonardo da Vinci’s Last Supper by female stereotypes from commercials. In this way, he not only questions the ideal images given by advertisements but also the patriarchal idea of Christian faith conveyed over 2000 years. The auratic element of religions is also the subject of Sachsenmaier’s work Untitled (four Plates). Here, he uses white, neutral porcelain plates to cut out their centre in the form of the silhouettes of the founders of the four world religions. The actual plate as metaphorical carrier of the consumption of religions therefore becomes an auratic halo or nimbus.
The consequential and systematical analysis of mechanisms of seduction and persuasion in a direct or subtle way can be considered a conceptual Leitmotiv in Andreas Sachsenmaier’s oeuvre.
Andreas Sachsenmaier Website www.a-sachse.de
Plus
Andreas Sachsenmaier, "Neubaublock"
perforierter Pigmentdruck, farbiges Papier, 2012



7. März – 10. Mai 2014

Do - Fr 15.00 – 18.00 Uhr
Sa 11 - 13 Uhr

Andreas Barth
Gunnar Borbe
Andrea Engelmann
Thomas Fißler
Nancy Jahns
Matthias Kanter
Andreas Kempe
Peter Klitta
Melanie Kramer
Ulrike Köppinger
Beba Lindhorst
Knut Maron
Fernando Nino-Sanchez
Henning Penske-Chigir
Christoph Rodde
Andreas Sachsenmaier
Christian Schönwälder
Mike Strauch
André Tempel
Karin Witte


P R Ä S E N T 2 0


Wir freuen uns Sie zur Eröffnung der Ausstellung am 13. Dezember um 18 Uhr in unseren Galerieräumen in der Münzstraße begrüßen zu können.



Öffnungszeiten
Do - Fr, 15:00 - 18:00 Uhr
Sa 11:00 - 13:00 Uhr
und nach Vereinbarung

Plus

















Vernissage
le 13ème decembre 2013 à 18:00
Exhibition
du 14ème decembré - 26ème januare 2014

R E A D Y !!


Andreas Barth
Thomas Fißler
Matthias Kanter
Peter Klitta
Christoph Rodde
Andreas Sachsenmaier
Christian Schönwälder
Mike Strauch

du 2ème août au 24ème octobre - 28ème novembre 2013
Vernissage le 24ème octobre 2013 à 18:00
Abb.: (Detail) Mike Strauch, Fertig, Edding und Buntstift auf Papier, 50 x 70 cm, 2013


In der Ausstellung „FERTIG !!" zeigen die Künstler der Galerie einen sehr persönlichen Werkansatz, der eine der wichtigsten Behauptungen künstlerischer Arbeit ausmacht: Wann ist ein Werk beendet? Fertig, Unfertig, Zufall oder absichtsvolle Entscheidung? Freuen Sie sich auf sinnlich erfahrbare Diskussionsbeiträge und Fragestellungen. Die genaue Bestimmung dieses scheinbar flüchtigen Moments ist sicher eines der wichtigsten Gestaltungsmittel des Künstlers - seine Bedeutung wirkt jedoch weit in unser aller Leben hinein. Aus diesem Anlaß würden wir uns freuen Sie am 24. Oktober 2013 in unseren Galerieräumen in der Münzstraße begrüßen zu dürfen.
Ouverture
Jeu - Ve, 15:00 à 18:00
Sa, 11:00 à 13:00

SPLISH SPLASH
Peter Klitta, Matthias Kanter, Thomas Fissler, Andreas Barth, Christoph Rodde, Christian Schönwälder, Andreas Sachsenmaier et Elisabeth Sonneck

du 2ème août au 6ème octobre 2013
Vernissage le 2ème août 2013 à 18:00
Ouverture
Jeu - Ve, 15:00 à 18:00
Sa, 11:00 à 13:00

FUTURO
Georg Parthen - Mike Strauch

le 10 mai au 14 juillet, 2013

Vernissage vendredi, le 10 mai à 18 heures
Ouverture
Me - Ve, 12:00 à 18:00
Sa, 11:00 à 15:00

DAKOTA BAR - Knut Wolfgang Maron

le 8 mars au 5 mai, 2013
The Galerie AG for Contemporary Art in Schwerin shows from the 8th of March Dakota Bar with works by Knut Wolgang Maron from the cycles Dakota Bar, barns and rotten cars and Von Profanem und Heiligem.
It is the subjective, personal concernment that turns a thing into an object of sacred importance or commonplace irrelevance. With his works, Maron questions this ambivalence and thus deliberately unsettles the spectator’s cultural background. Through the focus of the artist profanities evolve into sacred objects or vice versa.

In his cycle Dakota Bar, barns and rotten cars, Maron directs the attention of the beholder towards the abstract beauty of deteriorating barns and automobiles of America. In contrast to the compositions by icons of the American photography such as Walker Evans, William Eggleston or Stephen Shore, he chooses an immediate close-up and thus relinquishes the pathos of the vast American landscape. Thus, the decaying “cruisers” of the 50ies and 60ies lack any kind of picturesque nostalgia. On the contrary, Maron focuses on the aesthetics of structures and colors of rusting, bleached and shattered surfaces and extensive vegetation. Only the shape of a barn, the grill of a Ford or the discarded sign DAKOTA BAR locates the compositions in America. Susan Sontag mentioned in her essays “On Photography” that photography expresses the American impatience with reality. Maron’s compositions are far from being fugitive snapshots. They offer a decelerated, very European look on the evanescence of the American Dream.
"The extraordinariness of Knut Maron's universe does not lie in astonishing forms or new themes. Its profound distinctiveness is not the consequence of breaking through hitherto accepted boundaries of art. Instead it results from a meditative reversion to art itself, from transcending its timeless truths.”
Jean Claude Lemagny

Knut Wolfgang Maron
Maron studied at the Folkwangschule in Essen in the class of Prof. Dr. Otto Steinert and Prof. Erich vom Endt along with Gosbert Adler, Wendelin Bottländer, Joachim Brohm and Andreas Gursky.
Fundamental discourses among the Folkwang students took place in the colour photography lab at the first professional colour photography department in a German university set up by Erich vom Endt.
Ute Eskildsen initially exhibited Maron's first colour photographs from 1979 at the Museum Folkwang in Essen in 1981. Knut Maron has received numerous scholarships and prizes, among them the Leopold Godowsky Jr. Award for Color Photography awarded to him by the Photographic Resource Center at Boston University in 1993. Knut Maron's works are represented in many collections, such as Museum Folkwang, Essen; Museum Ludwig, Cologne; Staatsgalerie Stuttgart; Maison Européene de la Photo, Paris; Bibliothèque Nationale de France, Paris, where Jean-Claude Lemagny, who wrote the above observations on Maron's "Images on Landscapes", is head of the photo collection.
At the moment the Staatliches Museum Schwerin also shows the large retrospective exhibition One Life – Knut Wolfgang Maron.
Opening on the 8th of March, 2013 at 6 p.m.
Midissage on the 12th of April, 2013 at 6 p.m.
Opening Hours
Wed - Fri, noon - 6 p.m.
Sa 11 a. m - 2 p.m.

New Ground

We have moved!
At the new gallery in the Münzstraße 24 in Schwerin
with works of our new member
Christian Schönwälder
7th of December 2012 - 10th of February, 2013
prolonged till the 3rd of March, 2013

Opening on the 7th of December, 2012 at 6 p.m.
Midissage and New Year’s reception on the 11th of January, 2013 at 6 pm.

with new opening hours!
Wednesday to Friday, noon – 6 p.m.
Saturday 11 a.m. – 2 p.m.

Double Escort

avec des oeuvres d' Andreas Barth, Matthias Kanter et Elisabeth Sonneck
Vernissage, le 28 septembre 2012, 18 heures
Discours avec les artistes le 26 octobre 2012, 18 heures
Ouvert Vendredi de 14 heures à 18 heures
et Samedi 12 heures à 16 heures
et par rendez-vous
Double Escort
Mit Double Escort stellen wir drei Positionen im Bereich der Farbmalerei vor, die zwischen konkreter Malerei, konzeptueller Kunst und assoziativer Abstraktion variieren.
Andreas Barths bedient sich für seine Leinwandarbeiten in Diptychen vorgefundener Farben, Couleurs trouvées, die er im Raum positioniert – man könnte insofern in diesem Zusammenhang von Farb-ready-mades im Sinne von Marcel Duchamp sprechen. Die Acryllacke bringt er in mehreren Schichten in perfekter Sättigung auf die Leinwände mit Rollen auf und verzichtet so bewusst auf jedwede Spuren eines individuellen malerischen Pinselduktus. Entscheidend sind die Relation der beiden Farben untereinander, die Proportion der Leinwände zueinander und ihre Hängung im Raum. Mit der Reduktion der chromatischen Mittel fokussiert er den Blick des Betrachters auf minimale Veränderungen hinsichtlich der energetischen Wirkung der Farbe. Zwei perfekt angeschlagene Töne, die in ihrer Korrelation oder ihrem Zusammenspiel im Raum weiterklingen.
Auch Elisabeth Sonneck greift für ihre Leinwandarbeiten auf eine klare Methodik zurück, in deren Rahmen sie in empirischer Weise chromatische Möglichkeiten auslotet. Sie verwendet quadratische Leinwände, deren Format der Reichweite ihres individuellen Pinselstriches entsprechen. Für eine Serie von mehreren Tafelwerken mischt sie eine Tonskala, die in allen Werken der Reihe gleich bleibt. Sie nutzt diese verschiedenen Farbtöne wie die Töne eines Werkes der Zwölftonmusik, das dieselbe Reihe von Tönen in wechselnder Reihenfolge, Richtung und Transponierung variiert. Wie für Arnold Schönberg die Methodik der 12-Tonmusik stellt für Elisabeth diese Herangehensweise ein Mittel der ästhetischen Befreiung dar. Auf solche Weise erforscht sie das Zusammenspiel der Töne oder Farben innerhalb einer Reihe, die einzelnen Arbeiten sind jedoch vollkommen autark und nicht etwa als Serie aufzufassen. Durch ihre Technik, Ölfarbe feucht in feucht zu verwenden, kann sie auf ein breites Spektrum von Lasuren, deckenden Bereichen, Verschleifungen und Ausreibungen aus tiefer gelegene Farbschichten zurückgreifen. Die Farbtöne vibrieren auf der Leinwand wie eine Stimmgabel, die über einen bestimmten Bereich ausschlägt. Seit 2009 arbeitet sie mit variierenden Pinsellängen, die in unterschiedlichem Abstand vom Rand der Leinwand zurückweichen oder diesen scheinbar zu erreichen suchen, was dem individuellem Empfinden des Betrachter gezollt ist, ebenso wie dessen Assoziation auf das Kolorit der verschiedenen Arbeiten.
Matthias Kanter beschäftigt sich seit langem mit dem sinnlich individuell empfundenen Wert von Farbe. Seine Leinwandarbeiten halten eine „produktive Balance zwischen Bildautonomie und assoziativem Verweis auf eine außerbildliche Realität“. In der konzeptuellen Arbeit Strand erforschte er seriell mit dem immer gleichen Motiv eines Strandkorbes in chromatischer Variation die individuelle Identifikation mit einer bestimmten Farbskala. Ausstellungen wie Aroma verdeutlichen Kanters Interesse an der energetischen Wirkung von Farbe, die über die reine visuelle Empfindung hinausreicht und von individuellen Erinnerungen bedingt ist – vergleichbar der Arbeiten von Howard Hodgekin. Mit seiner Technik Acryl in Wasser verdünnt zu verwenden erreicht er die Transparenz und starke Leuchtkraft seiner Farben. Verwischungen der Farbe sind nie inhaltlich, kontextuell zu verstehen, sondern immer chromatisch assoziativ.
Alle drei Künstler arbeiten raumbezogen: Wie Elisabeth Sonneck und Andreas Barth in der Ausstellung Die niederländische Savanne 2011/12 im Staatlichen Museum Schwerin oder Matthias Kanter in seinen großformatigen Leinwandarbeiten.
Claudia Schönfeld

Scapes

with works by Thomas Fissler, Peter Klitta, Mike Strauch and Juhana Moisander
prolonged till the 16th of September, 2012
Vernissage on Friday, the 15th of June, 2012, 6 p.m.
Fr 2 - 6, Sa noon - 4 p.m.
and by appointment
Scapes
Scapes is an etymologically incorrect wordplay of aspects about landscape in the sense of Marcel Duchamp. Obviously it is part of the English word landScape although this -scape is rather connected to the word shape. Originally Scape is derived from the Latin term Scapus – peduncle which signifies in its pure meaning a flower stem without any leaves. Organic material such as you can see abundantly growing in the paradisian landScapes of Mike Strauch. Sunlit, azure blue landScapes with cooling pools and white architecture which are as an image the dream of any publicity agency – DreamScapes without any human beings. They are romantic promises in the literal sense: unattainable. Therefore, they are depicting the flight of modern man towards a dream landScape, eScapism into an idyllic world of eternal summer or the romantic landScape used for avoidance behaviour. The syllable scape is also hiding in the English word to eScape although it is derived from the French échapper which not only means to eScape but also to leak out – not only since the French revolution.
Mike Strauchs works contrast with the ones of Juhana Moisander. In his video art, installations and photographs the Finnish artist focuses on mortality and the presence of things bygone. With ephemeral projections deceased persons, past events or legends experience a physically evanescent presence (échappante) which defines the present of the site. The specters that are almost slipping away from the eyes of the spectator, determine the atmosphere of the place. Juhana Moisander stages his works by enacting them himself wearing different masks. As it is for instance the case in the series babajaga which is based on the Slavic legend of the Baba Yaga – a grandmother or an old, haggish woman who is supposed to have a more or less demonic nature. Thus the atmosphere transported by the landScape oscillates in between warm familiarity and dark horror. In the series kiiras, Moisander manifests the presence of death within the Finnish landScape as a transition or purgatory in between worlds. In meeting, the protagonist is expecting the blurrily approaching death in a snow-covered landScape which seems to evolve into nothingness – landScape as a reflection of human existence.
In his series Ice, Peter Klitta also concentrates on human beings acting in a frozen landScape. He refers in his works on historical photographs of expeditions into places that led their members to the edge of their existence. Those IceScapes are metaphors of human existence whose nature is intrinsically determined by the isolation of the individual being. In the glacial surrounding, the fragility of life becomes apparent. Peter Klitta is able to render in a brilliant way the materiality of water in all aggregate phases and thereby utilising its almost tactile expression in a metaphorical way: light, volatile powder; harsh, crunching, frozen snow; transparent ice crystals; melting, flowing ice; smooth snowy surfaces blazing in the sun.
The art of English landScape painting of the 18th century developed a nomenclature referring to the topographical conditions or the different point of views, developing terms such as CityScapes, SeaScapes or the aerial CloudScapes – IceScapes were not yet part of this genre. For the sake of simplicity, one often relinquished the prefix and just spoke about – etymologically incorrect –Scapes. Today the suffix is used in many different compositions such as DigiScapes, RuneScapes, PhotoScapes etc. which now and then put the focus on different meanings. In the exhibit Scapes, the stereodisplays of Thomas Fissler embody this ambiguity of landscape in the literal sense: they are in fact twice there – although slightly altered. Only by looking through the stereoscopic glasses the spectator is able to perceive the entire virtual spaces of the artist. By the combination of elements that are digitally altered, hyperrealistic, precisely rendered or deliberately blurred, the landScapes of the artist form virtual worlds that are at the same time fascinating as well as irritating by their disassociation. Thus, on one installation a perfectly clipped, geometrical hedge seemingly heaves itself up a grassy knoll like an archaic slug. Thomas Fisslers works are spatial installations for which one would like to create the term SpatialScapes or even better: VirtualScapes.
Claudia Schönfeld

Chansons d'enfant - Matthias Kanter

29. 3. - 27. Mai 2012

Vernissage, am Donnerstag, den 29. März 2012, um 18 Uhr
Finissage, am Freitag, den 25. Mai 2012, um 18 Uhr

Galerie AG für zeitgenössische Kunst
Öffnungszeiten
Fr 14 - 18, Sa 12 - 16 Uhr,
sowie jederzeit nach Absprache

Kitchen Stories - Andreas Barth

13. Januar – 18. März 2012
Vernissage am Freitag, dem 13. Januar 2012, um 18 Uhr
Midissage am Freitag, dem 24. Februar 2012, um 18 Uhr

Galerie AG für zeitgenössische Kunst
Fr 14 - 18 Uhr, Sa 12 - 16 Uhr
Sowie jederzeit nach Absprache
+49 (0) 163 3254 781


Kontextuell knüpft Andreas Barth an seine Arbeiten der frühen 2000er Jahre an. Für seine Collagen House & Garden 70ies Colors aus dem Jahr 2006 verwand der Künstler vorgefertigte Farbstreifen eines New Yorker Einrichtungshauses – Farb- Ready mades.
Ein jeder Farbstreifen besitzt drei verschiedene Oberflächen. So variieren die Streifen nicht im Farbwert sondern in ihrem Valeur, in ihrer Intensität Licht, oder vielmehr elektromagnetische Wellen und damit Energie zu reflektieren. Andreas Barth ordnet diese im weißen Raum des Blattes gemäß der inerten Gesetze der Farbe: dem Blau wird sein Komplementär im orangen Farbstreifen gegenübergesetzt, die minimale Variation in der Nuancierung wird durch den entsprechenden Farbkontrast gesteigert oder reduziert, die Form ponderiert die Harmonie der Komposition im Raum. Jede Collage ist in sich Ausdruck vollkommener Perfektion, deren einzelne Farbstreifen nur an dieser einen Stelle existieren können und evident den anderen verlangen.

Andreas Barth arbeitet in Dyptichen, „Zweiklängen“ und Rauminstallationen.
Im Gegensatz zu seinen frühen Streifenbildern, die eine haptische Faktur, eine greifbare Materialität der Farbe zeigten und Farbe als materielle Substanz zum eigentlichen Bildinhalt machten, konzentriert sich Barth heute auf den reinen Farbklang, in dem er die Bildoberflächen von jeglichem malerischen Duktus und greifbarer Materialität befreit. Die Nutzung industriell vorgefertigter Farben setzte Ralph Weingart bereits in den Kontext zu Duchamps objêts trouvés – couleurs trouvées.
Andreas Barths konzeptueller Ansatz konkreter Farbmalerei manifestiert sich in Material und Technik. Die industriell vorgefertigten Farben werden mit Farbrollen in mehreren Schichten aufgetragen, um eine höchstmögliche Homogenität der Farbe auf der Leinwand zu erreichen. Der künstlerische Akt besteht in der Auswahl und im Verhältnis, in Relation und Proportion: Farbklang und Farbmenge.
Claudia Schönfeld

modulaire - Mike Strauch


14. Oktober - 16. Dezember 2011

Vernissage am Freitag, den 14. Oktober 2011, um 18:00
Finissage am Freitag, den 16. Dezember 2011, um 17:00

Galerie AG für zeitgenössische Kunst
Fr 14 - 20 Uhr, Sa 12 - 18 Uhr
Sowie jederzeit nach Absprache
+49 (0) 163 3254 781


Mike Strauch
   modulair

Le paysage – la nature est toujours le sujet central en l’œuvre de Mike Strauch. Dans ses travaux il joint des expériences de son environnement Mecklembourgeois avec des impressions d’un monde virtuel. Des souvenirs de ses séjours d’études en Italie et les états unies sont combinés par l’artiste avec les possibilités de la technologie d’ordinateur. Par Google Earth et Google Street View l‘homme moderne a la possibilité de voyager ces endroits virtuellement.

Comme peintre, Mike Strauch se serve des techniques de la navigation de Google: L’œil virtuel glisse de long d’endroits avec une vélocité en gigaoctet avant de focaliser sur un détail. Google Earth ouvre la possibilité sois de zoomer un point singulier sois d‘éloigner de le même et le monde intégral avec une vitesse vertigineuse. Ainsi l’artiste poursuit dans une manière picturale des questions comme l’homme pourrait percevoir soi-même et la nature et vivre dans un environnement de surcharge sensorielle stérile.

Par des modules du paysage mecklembourgeois atmosphérique, le joie de voyager virtuellement, des recherches analytiques et expérimentales et la peinture autonome, essentielle et abstraite Mike Strauch redéfinit de nouveaux la peinture de paysage en 21éme siècle.
Claudia Schönfeld

Curator's Choice: Colour

prolonged till the 24th of September, 2011
We are happy to invite you to our exhibition
CURATORS’S CHOICE: COLOUR
with works of Andreas Barth, Matthias Kanter, Mike Strauch and Peter Klitta.

Summer party at the Studio Strauch and Kanter in Friedrichshagen on the 27th of August at 4pm - open end.

Le Projet Princesse

Dorit Bialer als Gast der Galerie AG für zeitgenössische Kunst im Rahmen des Filmkunstfestivals Schwerin 2011
2. Mai - 12. Mai 2011
täglich 15:00 - 18:00
Texts
Dorit Bialer - Biography
Berlin based artist and graphic designer from Israel. Born in Tel-Aviv, 1982 and from a young ageestablished herself as a political and social activist. In 2009 Dorit graduated from ‘Bezalel’ theJerusalem art and design academy majoring in visual communication.After graduating, Dorit travelled to Berlin, and been living here ever since.Participated in single and group exhibitions, her objects are dealing with social issues, mostlycombining visual aesthetics from childhood and adulthood. She ‘seduces’ the viewers by creatingplayful and colourful objects, that in a second look, reveal a disturbing truth.
For her, design and art are not quit separable, using both to create a cohesive and communicativestory. She is currently a freelance designer for various projects.Online portfolio at: http://thedorit.carbonmade.com/
DAS PRINZESSIN PROJECT
It is no secret that most of the child hood fairy-tales we have grown on are ‘poisoned’ withanachronistic ideals and ideas of the women place in modern society. The story is similar,the ending is known - the women’s destiny is to get in some sort of distress and the male’s nature isto save her. The feminine characters in fairy tales would mostly appear in two main forms -the first are vulnerable and somewhat simple minded ladies in distress the other is a lonely
unmarried witch. Silently but firmly the brothers grim’s stories are taking a social stand by describingthe woman figure as some sort of social victim, who doesn’t know any better than to sacrifice herselffor the social good.
But we don’t need to go far as the Brothers Grim time, Walt Disney has taken these anachronisticideas and revived them as the classics that every child in the western world is being exposed to.
It seems as the princesses are victims by choice:The little mermaid would give up her voice, home and family for an arrogant stranger she hadspotted on a ship. The sleeping beauty is being approached to by a stranger who was spying on herand Submissively gives herself to him. Snow white is being kissed while she is dead, and Cinderella
has to camouflage herself in order to receive any interest from men.But ultimately the most undoubtable extreme of them all is Bell, the beauty who fell for the beast.He kidnapped her father, locked her in his tower, terrorise, threatens and emotionally abuses her.But a lot like other battered women, Bell stays with him and ‘changes’ him, by accepting his abusivebehaviour and defending him with no question asked. This sort of behaviour is pumped into
toddlers within the current millennium, and the colourful, musical package these messages are senti n, makes them so easy to swallow.
DAS PRINZESSIN PROJECT is a series of educational embroidery pieces which are functioning as text
books for the future princess. A lot like our fairy tales, at first they seem harmless and familiar,
but after a close look reveal their real intention, which is carefully sown by the young princess to be.
Dorit Bialer